Csicsóka – a szénhidrát, ami nem az
0

Édes, jól helyettesíti a burgonyát, de nincs benne keményítő, cukor, mindaz, ami miatt kieshetne egy diétás étrendből. Cserébe gazdag vitaminforrás és nagyon jótékonyan hat a szervezetünkre.
Méltatlanul hanyagoljuk a táplálkozásunkból, miközben a téli étkezés változatossá tehető vele.
Érdemes jobban megismerni a csicsókát. Olvass tovább, ha érdekel, hogy miért.

Az egészségünk alapja az emésztési rendszerünk, a bélrendszerünk jó működése. Hippokratész is megmondta, hogy a „gonosz” a belekben lakozik. Az ipari, gyors, előre elkészített élelmiszerek nem épp egészségesek, mondhatjuk, hogy a „gonoszt” segítik. Az egészséges táplálkozás alapja az (vagy inkább az volna) ha minél feldolgozatlanabb állapotban vásárolnánk meg az ételeink alapanyagait és azokat magunk készítenénk el. De ezt a legtöbben nem tesszük meg sajnos.

Hogy jön mindehhez a csicsóka? – A csicsóka elképesztően gazdag inulin forrás. (15% inulin tartalmával a legmagasabb az ismert inulin források között.) „Az inulin összetett szénhidrátvegyület, amely azonban eltér az ebbe a kategóriába tartozó keményítőktől, vagyis nem tekinthető cukornak sem, annak ellenére, hogy édes ízű. A nagy eltérést ezektől az adja, hogy sem az ember szájában, sem az emésztőszerveiben nincs olyan enzim, amely képes lenne feloldani vagy megemészteni az inulint.”

Az inulin tehát sértetlenül halad át a bélrendszerünkön (semennyi kalóriát sem épít be belőle a szervezetünk) miközben táplálékul szolgál a beleink jó működéséért felelős baktériumok egy részének. A bélflóránk baktériumait tápláljuk vele és hatással van a bélflóránk ph értékének egyensúlyban tartására.

Ebből adódóan a cukorbetegségben szenvedők is fogyaszthatják, mert nem emeli meg a vércukor szintjét. Emellett a csicsókagumó igen gazdag rostban, mely fokozza a jóllakottságérzést, gátolja a túltáplálást és ebből kifolyólag az elhízást, valamint az ezen élettani problémákból fakadó súlyos betegségek kialakulását (pl. kettes típusú cukorbetegség.)

Készíthetjük pürének, süthetjük, vagy levesbe is főzhetjük, akár egy burgonyát.

Források:
Kaszás László:  Csicsóka – A sokoldalúan hasznosítható zöldségkülönlegesség (agroforum.hu)
Dr. Tihanyi István – Inulin (doktortihanyi.hu)

Leave a Comment

0

TOP

X